perjantai 16. toukokuuta 2014

Niin paljon tehtävää, niin vähän aikaa

Tehtävälistoja, ostoslistoja, kouluhommalistoja... Viime päivinä olen huomannut, että olen näköjään tosi hyvä tekemään erilaisia listoja. Tälläkin hetkellä niitä löytyy puhelimesta, kalenterin välistä, näytön viereen liimatuilta tarralapuilta, yöpöydältä, oikeastaan vähän joka paikasta missä olen liikkunut. Valitettavasti en sitten kuitenkaan ole yhtä hyvä toteuttamaan noita jatkuvasti kasvavia listoja.

Friends-kurssiani varten minulla on periaatteessa kaikki opetusmateriaalit valmiina. Periaatteessa. Käytännössä kuitenkin vaaditaan soveltamista ja räätälöintiä, niin että loppujen lopuksi löydän itseni askartelemassa tunnekortteja kolmelta yöllä. Materiaali kun on suomeksi, tehty kuuleville, ja sovitettu tiettyyn tuntimäärään.

Tehtävänannot täytyy kääntää englanniksi ja tehtävät soveltaa kuuroille sopiviksi (esim. rentoutusharjoituksessa silmien sulkeminen saattaa vähän vaikeuttaa kommunikointia). Lisäksi minun täytyy poimia sisällöistä ne muutamat olennaisimmat asiat, jotka haluan ehdottomasti opettaa, jotta voin varmistaa, että ehdin opettaa edes nuo asiat. Afrikkalaisen letkeän elämänmenon mukaisesti tunteja pidetään kun ehditään, katsotaan päivä kerrallaan. Esimerkiksi futiskisat menevät kouluopetuksen edelle. Lopuista jutuista voin sitten tilanteen mukaan valita mitä vielä ehdimme, näitä ”varamateriaalejakin” täytyy siis tehdä mukaan ihan varmuuden vuoksi. Minun täytyy myös muokata matskut tiedostaen, että tuolla ei niin vain monistella ja oteta kopioita tehtävistä, enkä tietysti voi Suomestakaan ottaa älytöntä monistepinoa mukaan, muutenkin jo lentokilojen rajat paukkuvat.

Näiden Friends-kurssin materiaalien lisäksi olen koonnut kuurojen koulun tulevalle liikunnanopettajalle opetusmateriaalikansiota, josta löytyy erilaisia opetusideoita, materiaaleja, pelejä ja leikkejä. Myös nämä täytyy soveltaa kuuroille oppilaille sopiviksi. Naapurit varmaan pitävät meitä vähän vajaina, kun leikimme kuistilla kahdestaan ”Ketut ja revot” leikkiä, ja minä heiluttelen hulluna värikortteja ja käsiäni, kun koitan keksiä miten homma toimii puheetta.. Tämä soveltaminen onnistuu kuitenkin yllättävänkin helposti. Suurempi ongelma on se, etten ole mikään ihan maailman paras englannin kielessä, minulla menee muutaman sivun kirjoittamiseen melkein koko päivä ja jälkikäteen tekstejä lukiessani en välttämättä itsekään ymmärrä omia ohjeitani.. Lähipiirin kannattaakin tässä vaiheessa alkaa keksiä hyviä tekosyitä kieltäytyä oikolukemasta tuota kansiota, sillä sellainen nakki on pian jaossa! ;)

Muutamia opetusmatsku-askartelupajan tuotoksia
Yksi suurimmista hommista on ollut (tai olisi ollut, jos vain olisin saanut tehtyä) viittomien opettelu. Etiopiassa kuurot puhuvat amharan viittomilla, joiden opettelua varten saimme pienen oppikirjan viime reissulta. Jottei homma olisi liian helppoa, niin tämän lisäksi 5. luokasta lähtien opetus tapahtuu englannin kielellä (ihan kaikissa Etiopian kouluissa), kuurojen koululla luonnollisesti amerikan viittomilla. Näitä olemme koittaneet opiskella youtubesta löytyneiden opetusvideoiden kautta, mutta eihän se ole ollenkaan sama asia viittoa omalle peilikuvalleen tai toiselle yhtä osaamattomalle viittojalle, kuin harjoitella tätä uutta kieltä sitä äidinkielenään puhuvien kanssa. Viime reissulla opin joka päivä varmaan yli 20 viittomaa, joten luotan siihen, että käytännön työn ja arjen kautta nuo viittomat löytävät sitten tiensä myös mun käsiini.

Viittomakieli on siitä mahtavaa, että siinä ei tarvitse muistaa mitään ylivaikeita ja epäloogisia sanojen taivutuksia tai hienoja kielioppikuvioita, vaan loogiset viittomat kuvaavat yleensä tosi osuvasti niitä vastaavia sanoja. Monet viittomat voi ymmärtää hyvin, vaikkei varsinaisesti osaisikaan viittomakieltä. Vaikka opiskelen yliopistossa ja mun olettais tietävän kieliopistakin sitä ja tätä, varsinkin kun tulen niitäkin asioita opettamaan tulevaisuudessa, niin voin kertoa etten osaa ihan suoralta kädeltä nimetä esimerkiksi kaikkia suomen kielen sanaluokkia. Tosi noloa. Viittomakielen loogisuus ja mutkattomuus sopii siis mulle paremmin kuin hyvin!

Opetusmateriaalien tekemisen lisäksi on paljon muitakin käytännön hommia hoidettavana. Aiempien Etiopian reissujen ansiosta rokotukset ovat melkolailla kunnossa, ainoastaan lavantautirokote täytyy uusia ja malarialääkitystä miettiä. Lisäksi täytyy vielä muistaa mm. tehdä matkustusilmoitus ulkoministeriöön, soittaa varmaan sata ”lähdemme reissuun, haittaako jos maksamme laskut sieltä palattuamme vähän myöhässä” -puhelua, ladata puhelimeen musiikkia, koittaa etsiä viime hetken vuokralaista matkan ajalle, hoitaa kulkemiset Suomessa ja Etiopiassa ja sitten vielä pitäisi ehtiä kauppoja kiertelemään ja ostamaan kolmen post it -lapun verran tavaroita.. 

Kaikkien näiden matkavalmisteluiden lisäksi pitäisi vielä ehtiä hoitaa työt, viimeiset kouluhommat, normaalit arkihommat ja olisi tietysti mukavaa ehtiä nähdä ystäviä ja perhettäkin ennen puolentoista kuukauden eroa. Voisi luulla, että kaksi viikkoa olisi riittävä aika hoitaa kaikki nämä hommat, mutta ei.. Viikkoa ennen Etiopian reissua lähden vielä opeopiskelijoiden kanssa kurssimatkalle Barcelonaan! Sieltä palattuani ehdin nukkua Suomessa kaksi yötä ja sitten lähes samoilla vauhdeilla lennetäänkin jo Addis Abebaan. Noh, eipä ainakaan ehdi passi pölyttyä.. Ainiin, pitää muuten etsiä sekin.
 
Minna