Tästä
sen pitäisi sitten lähteä, ensimmäisen blogitekstin. Valkoisen
paperin syndrooma vain vaivaa.. Tuntuu, että pitäisi aloittaa
jotenkin hienosti ja erityisesti, mutta yksikään järkevä lause ei
löydä tietään pääkopasta näppäimistölle. Noh, käyhän se
näinkin, jaarittelemalla kiertotietä ;)
Tämän
blogin tarkoituksena on siis kuvata mun kokemuksiani
vapaaehtoistyöstä Afrikan mantereelta. Toukokuussa 2014 heitän
rinkan selkääni ja suuntaan kohti Etiopian vuoristoisia maisemia
yhdessä mieheni Krisun kanssa. Reissaamme Etiopian pääkaupungin,
Addis Abeban, kautta pitkin mutkaisia vuoristoteitä
Lounais-Etiopiaan, Hosainaan. Reissumme tarkoituksena on työskennellä
Hosainan kuurojen koululla heinäkuun ensimmäiseen viikkoon saakka. Päivittelen blogiin kokemuksia tuosta työrupeamasta aina kun vain paikallinen netti sen sallii (hyvin epämääräinen lupaus, voi tarkoittaa oikeastaan mitä vain päivittäisten kertomusten ja täyden nettihiljaisuuden väliltä ;)).
Mikäs
sitten on kesän plääni?
Vapaaehtoistyömme
koostuu useista projekteista. Päähommanani pidän muutamille
luokille lasten ja nuorten mielen hyvinvointia edistävää
Friends-ohjelmaa.
Olen käynyt kyseisen ohjelman koulutuksen Asemanlapset ry:n kautta
syksyllä 2013 ja teen myös graduni ohjelmaan liittyen. Kurssin
tavoitteena on hienosti sanottuna pyrkiä eheyttämään oppilaiden
minäkuvaa ja auttaa heitä selviytymään vaikeassa asemassaan
vammaisena lapsena kehitysmaassa. Käytännössä teemme
harjoituksia, joiden avulla oppilaat oppivat tunnistamaan tunteitaan,
löytämään hyviä asioita itsestään ja elämästään sekä
selviytymään vaikeista tilanteista.
Kurssin
ohella teemme "Ihana minä" -vihkoja, joihin keräämme
kurssimateriaalia ja teemme joitakin tehtäviä. Lisäksi noihin
vihkoihin tulee mm. kuvia oppilaista, tsemppilauseita ym.
Tarkoituksena on, että huonoinakin päivinä oppilaat voivat löytää
tuosta vihkosta voimia jaksaa, ja ehkäpä he huomaavat, kuinka
loistotyyppejä ovatkaan, vaikka koko elämänsä ajan heidän
itsetuntoaan on poljettu maahan.
Friends-kurssin
lisäksi toinen tärkeä työni on "kouluttaa" erästä
koulun entistä oppilasta liikunnanopettajaksi, jotta hän saa jäädä
koululle töihin eikä hänen tarvitse palata takaisin kotiinsa,
jossa asiat eivät ilmeisesti ole kovinkaan hyvin.
Krisu
on ammatiltaan medianomi, ja hänen kesän jobinsa liittyvätkin
tuohon alaan. Krisu tekee kuurojen koululla Friends-kurssia tukevaa
projektia valokuvauksen avulla, ja järjestää sitten Suomeen
palattuamme näyttelyn noista kuvista. Näyttelyn tuotot lahjoitetaan
lyhentämättömänä suoraan kuurojen koululle. Tämän
valokuvausproggiksen lisäksi Krisulta on toivottu mm.
mediakasvatusta oppilaille. Facebookia ei pääse enää nykyään
mihinkään pakoon, ja tuo someilmiö on vallannut jalansijan myös
Hosainan kuurojen koululta, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Oppilaat tarvitsevat kipeästi opastusta netin koukeroissa, sillä
heillehän ei kukaan ole opettanut mitään koko asiasta, toisin kuin
Suomessa, jossa jo esikoululaiset tietävät teoriassa kaiken netin
vaaroista ja mahdollisuuksista..
Miten
päädyimme juuri tänne?
Olen
käynyt samaisessa paikassa aiemmin kaksi kertaa. Tammi-helmikuussa
2013 tein yhdessä 8 muun luokanopeopiskelijan kanssa Hosainan
lähellä sijaitsevalla Maren kyläkoululla opettajan opintoihin
kuuluvan opetusharjoittelun, ja tuolloin vietimme myös paljon aikaa
kuurojen koululla. Vuoden 2014 alussa matkustimme jälleen takaisin
Hosainaan, tällä kertaa 6 hengen opeopiskelijaporukalla. Matkalla
suoritimme opintoihimme kuuluvat projektiopinnot perustamalla Maren
kyläkoululle iltapäiväkerhon. Tälläkin reissulla vietin lähes
joka päivä aikaa kuurojen koululla, ja kesän projektin kipinä
syttyi ja suunnitelmat alkoivat kyteä mielessä. Hosainan kuurojen
koulu on vaan jotenkin tosi erityinen paikka, toivottavasti osaan
myöhemmissä kirjoituksissa avata sitä maailmaa, niin että sinäkin
saat otteen ja pääset kokemaan edes pienen, pölyisen tuulahduksen
siitä :)
Hosainan
kuurojen koulusta
Hosainan
kuurojen koululla (koulu löytyy muuten myös facebookista)
on yhteensä yksitoista vuosiluokkaa eskareista lukiolaisiin.
Oppilaat asuvat koululla, vähän niin kuin sisäoppilaitoksessa.
Ekan kerran kun kävin tuolla koululla, niin ajattelin että terve!
Pikkulapset elää asuntoloissa ilman vanhempiaan koko vuoden!
Pikkunen haloo voisi nousta Suomessa, tai oikeastaan missä vaan
länsimaassa.
Tuolla
kuitenkin tuo koulu on noiden lasten pelastus. Kaikki lapset eivät
valitettavasti edelleenkään pääse kouluun, joten voitte vaan
kuvitella, millaiset mahdollisuudet vammaisilla lapsilla on..
Kuurojen koululla nämä lapset saavat katon päänsä päälle,
oikeasti ravintorikasta ruokaa (mikä ei myöskään ole
itsestäänselvyys tuolla rutiköyhässä maassa), terveellistä ja
turvallista kasvatusta, sekä ennen kaikkea yhteistä kieltä puhuvan
perheen.
Kouluun
tulee joka vuosi lapsia, jotka eivät tiedä edes omaa nimeään,
koska heillä ei ole ikinä ollut samaa kieltä puhuvaa perhettä.
Osalla lapsista on ollut hyvä ja turvallinen lapsuudenkoti,
muutamien onnekkaiden kotona jopa puhutaan viittomilla, tai ainakin
joku perheenjäsenistä osaa viittoa. Liian usein kuitenkin kuuro
lapsi on jätetty yhteisön ulkopuolelle, piilotettu majan nurkkaan,
tai jopa yritetty tappaa. Etiopiassa uskotaan edelleen, että
vammainen lapsi on seurausta vanhempien synneistä, mikä tekee tästä
lapsesta suuren häpeänaiheen.
Yhteisen
kielen puute yhdistettynä tällaiseen asemaan yhteisössä vaatii
aikamoista selviytymistaistelua, ja ennen kouluun tuloa kommunikointi
onkin hoitunut usein nyrkeillä. Kuurojen koululla sanotaan usein,
että eskarissa "nyrkit avautuvat viittomaan",
ei voisi osuvammin sanoa. Monet kuurot lapset käyvät vasta koulussa
ensimmäiset keskustelunsa toisen ihmisen kanssa, ja kouluunhan ei
tosiaan tulla välttämättä heti 6-7 vuotiaana kuten Suomessa, vaan
eskarissa saattaa olla esim. 11-vuotiaitakin. Vaikeaa edes kuvitella
miltä tuntuisi, jos vasta 11-vuotiaana olisi ollut ensimmäisen
kerran mahdollisuus keskustella jonkun kanssa.. Ja kaikesta
huolimatta, tai ehkä sen ansiosta, en ole ehkä koskaan tavannut
niin elämäniloisia lapsia kuin tällä koululla. He ovat varmasti
kohdanneet elämässään enemmän kurjuutta ja julmuutta kuin moni
muu lapsi, ja silti heillä on jotain, mitä monilla muilla lapsilla
ei ole; aivan erityinen tapa suhtautua siihen, miten maailma heitä
kohtelee.
Kuurojen
koulun eskariluokka tammikuussa 2014
|
Elämänohje
kuurojen koulun seinässä
|
Tulipas
aikamoinen maraton-faktapläjäys, mutta ajattelin että taustojen avaaminen
on näin alkuun ihan paikallaan. Nytpä tiedät mistä on kysymys,
ainakin noin päällisin puolin :)
Kaksi
viikkoa reissuun lähtöön! Matkakuume alkaa kohota, mutta pieni
stressi-tuskanhiki helmeilee otsalla.. Vielä on niin paljon
tehtävää, ostettavaa, hoidettavaa ja pakattavaa, aika loppuu ihan
kesken! Miten sitä ei vaan koskaan osaa tehdä mitään ajoissa,
ikinä. Noh, täytyy vaan koittaa katsoa tätä kaaosta
afrikka-lasien läpi; kaikki kyllä hoituu, ennemmin tai myöhemmin,
ja jos ei hoidu, niin väliäkös sillä. Kaikki kuitenkin järjestyy
:)
Nyt on peli avattu, tästä se lähtee!
♥ Minna